Az alábbi cikk egy tömör és rövid összefoglaló a 3D-s filmek történetéről, számtalan érdekességgel, amik miatt mindenképp ajánlom elolvasásra:
http://3dszemuveg.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=55&Itemid=58
Kiemelnék pár érdekességet is:
"A háromdimenziós film ötlete tényleg nem tegnap született; többek között a vérbeli tudós, a film feltalálójának is elkönyvelt Auguste Lumiere is kísérletezett a 3D technikájával. 1903-ban be is mutatta A vonat érkezése háromdimenziós változatát, különösebb visszhang nélkül – ám önmagában figyelemre méltó, hogy már az első (fizető közönség előtt) vetített mozgóképnek létezett 3D változata."
Ehhez hosszabb kommentálás nem szükséges. Maga az elv ismerete és a kísérletek már a filmművészet kezdetén is zajlottak, tehát ez azt támasztja alá, hogy a 3D nem újdonság. Mint ahogy a cikkben le van írva a 3D úgy 20-30 évente rendszeresen divatba jön, hogy aztán megint egy időre elfelejtődjön.
Hogy a technológiának magyar szála is van ez az idézet bizonyítja:
"További meglehetősen abszurd motívuma a háromdimenziós mozgókép történetének, hogy az első nagyobb költségvetésű 3D-filmet (Viaszbabák háza, 1953) a makói születésű André de Tóth rendezte, aki egyik szemére vak volt, tehát a térbeli effektusok percepciójára képtelenül készítette el háromdimenziós filmjét. (Az '50-es években egy másik magyar filmrendező, Bodrossy Félix, itthon folytatott jelentős kísérleteket a térhatású film és mozi kifejlesztésére.)"
Véleményem szerint a 3D újbóli felbukkanásának több oka is van. Az első és legfontosabb az, hogy a letöltések és az egyre fejlettebb otthoni házimozi technológiáknak köszönhetően egyre kevesebben járnak moziba. Hollywood számára a 3D jelenleg egy ideig-óráig tartó mentőövet jelent, mivel a 3D jegyekért kb. kétszer- két és félszer annyi pénzt kérhetnek el, mint a hagyományos 2D-s vetítésekért. Plusz maga a 3D újszerű élményt nyújt a közönségnek, akik a moziba elmennek. Viszont hosszútávon ez nem megoldás, mert a 3D-től nem lesz jobb a film, és amíg az amerikai közönség (popcorn-mozi) számára készítő filmesek (rendezők, producerek, írók) nem kezdenek el jobb filmeket gyártani, addig a 3D technológia a "parasztvakítás" kategóriája lesz, mert újabban bevett eljárás, hogy a 2D-ban felvett filmeket utólag konvertálják 3D-be, azért, hogy így kérhessenek emelt jegyárakat a filmekért. De maga a történet és az elbeszélés minősége ettől nem lesz jobb, tehát a közönség előbb-utóbb belefog unni a puszta látványba.